Type:
Kontorbygg, rehabilitering
År:
2020-2022
Status:
Ferdigstilt
Beliggenhet:
Akershusstranda, Oslo
Kontaktpersoner:
Joachim Midjo Andersen
Oppdragsgiver:
Oslo Havn KF
Ombruk og sirkulærøkonomi står sentralt i den nyskapende rehabiliteringen av Skur 38 , hvor det bevaringsverdige havnelageret fra 1915 får nytt liv som moderne hovedkontor for Oslo Havn.
Ved å ombruke bygningselementer har Skur 38 bespart vesentlige mengder byggematerialer og klimagassutslipp. Å bevare eksisterende bygningsmasse er et viktig utgangspunkt, og i tillegg er mange av byggets «nye» materialer er gjenbrukte fra andre steder i bygget og i fra andre bygg som i nyere tid er revet.
Skur 38 oppnår nå BREEAM Excellent-nivå. Fasader er oppgraderte til energiklasse B ved bruk av en innovativ og høy-isolerende puss, som med historisk inspirert fargesetting gir en helhet til bebyggelsen ute langs Vippetangen. Slik er Skur 38 et forbildeprosjekt I Futurebuilt-programmet for byutvikling, bærekraft og sirkulærøkonomi.
Historiske spor og detaljer er løftet fram, og forent med morgendagens teknologi. Prosjektet er drevet av gode samarbeid og høy kompetanse i alle ledd, og det er ført an av Oslo Havns ambisjoner for en helhetlig utvikling av havneområdet, hvor bærekraft og historie går hånd i hånd.
Sirikulært i minst detalj
De gamle betongfasadene er nå kledd i en høyisolerende kalk-puss, med en grønn overflate som knytter Skur 38 sammen med omgivelsene langs kaia. Nytt dekke i hovedetasjen er støpt med en leirebasert sementtype med drastisk CO²-reduksjon. Historiske spor i flotte betongdetaljer i interiøret er sandblåst og eksponert. Gjenbrukte dører og demonterbare modulvegger gir fleksibilitet og økt levetid til materialene etter sirkulære prinsipp. Og de gamle mahogni-detaljene fra havnedirektørens tidligere kontorer har funnet nytt liv i en spilevegg i kantinen.
Tar vare på havnehistorien
Skur 38 forteller en rik historie om havne- og byutviklingen langs Akershusstranda i Oslo. Lagerbygget ble oppført i 1915, som Norges første armerte betongbygg og lager for Amerikalinjen. Det ble utvidet til også å romme passasjerterminal for Amerikalinjen i 1950, før det ble ombygget til kontorbygg i 1985. Nå skrives neste kapittel i historien for oss i Oslo Havn. Oslo Havns og havnedirektørens hovedkontor får nytt og utvidet program, med en sosial og utadvendt førsteetasje samt nye utearealer som del av havneutviklingen.